משרד הרווחה- השירות לטיפול באדם עם אוטיזם

השירות לטיפול באוכלוסייה עם אוטיזם השייך למשרד הרווחה, אחראי על מתן שירותים בקהילה או במוסדות דיור חוץ ביתיים לילדים ומבוגרים המאובחנים על רצף האוטיזם.

רק מי שמוכר על ידי השירות זכאי לקבל את שירותיה, גם כאשר השירותים ניתנים ע"י גורמים אחרים כגון אלו"ט.

הזכות

מתן שירותים לילדים המאובחנים על רצף האוטיזם.

למי פונים

לצורך הכרה בשירות יש לפנות לעובדת הסוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים באזור המגורים, אשר תפנה בשמכם לשירות.

קריטריונים להכרה בשירות

  • השירות מכיר באבחונים הנעשים על ידי אנשי המקצוע הבאים:
  • אבחון של רופא מומחה מהתחומים הבאים: פסיכיאטר ילדים ונוער או רופא ילדים עם ניסיון של 3 שנים לפחות במכון מוכר להתפתחות הילד או נוירולוג ילדים.
  • אבחון ע"י פסיכולוג: קליני או התפתחותי, פסיכולוג חינוכי או שיקומי (אלה יכולים לאבחן בתנאי שיש להם הכשרה מוכחת בתחום אבחון האוטיזם). השימוש במבחן הפסיכולוגי יהיה מותאם לגיל הילד. במידת הצורך ישתתפו באבחון אנשי מקצוע נוספים.
  • על אנשי המקצוע העורכים את האבחון להשתמש באחד הכלים המקובלים לאבחון אוטיזם, ועליהם לציין באיזה כלי אבחון נעשה שימוש. ולהתבסס על הקריטריונים ורמת החומרה של האוטיזם כפי שנקבע ב-DSM5.

בכל מקרה שמוגש להכרה בשירות, ללא קשר לגיל המועמד, חייבים להיכלל בחומר המוגש:

  • תאור ההתפתחות הפסיכו-מוטורית הראשונית, תוך התייחסות לנקודות המעידות על ההתפתחות ההפרעה, ציון אבני דרך התפתחותיים, וגילאים רלוונטיים.
  • תאור המצב הנפשי וההתנהגותי הקודם והנוכחי, כולל תופעות מיוחדות בעייתיות (כגון טיקים, כפייתיות, אלימות כלפי עצמו והסביבה, גרייה עצמית, חרדות, פוביות, וכיו"ב) וכן נקודות חוזק (כגון תחומי עניין ספציפיים, דרכי תקשורת ויצירת קשר, כישורים מיוחדים, סקרנות וחקרנות, יכולת למידה, עמידה בגבולות, וכיו"ב).
  • תאור הטיפולים שהמועמד קיבל ומקבל, התייחסות ליעילותם ולצורך בטיפולים נוספים.
  • רקע חינוכי, ודו"ח חינוכי – תפקודי עדכני.
  • דו"ח רפואי עדכני.
  • דו"ח סוציאלי עדכני.

תשובת השירות מגיעה ישירות לעובדת הסוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים.

חשוב! ההכרה ניתנת באופן זמני עד לגיל 6.
בתום תקופת ההכרה יש להגיש דוחות אבחון וחינוך/תפקוד עדכניים כדי לחדש את ההכרה

משפחות המוכרות על ידי השירות זכאיות לקבל:

  • מסגרות יום (מעון יום שיקומי) לילדים עד גיל 3. במעונות אלה מעוצבות ומיושמות תוכניות אישיות לכל ילד לצורך פיתוח מיומנויות ושיפור התפקוד.
    מעונות יום שיקומיים מופעלים על ידי אלו"ט וגופים נוספים.
    מידע לגבי המסגרות הקיימות אפשר למצוא באתר אלו"ט ובאתר משרד הרווחה www.molsa.gov.il
  • שעות שילוב לפעוט מגיל שנה עד גיל 3, השוהה במעון יום פרטי בפיקוח משרד התמ"ת או ציבורי שנמצא תחת פיקוח משרד החינוך ופיקוח משרד התמ"ת.
  • הפנייה לייעוץ וטיפול בבעיות מיניות.

שירותים הניתנים בכפוף לתקציב:

  • סומכים – סיוע במימון סומך/ת (סייע/ת) בבית המשפחה, למספר שעות אחר הצהרים. קבלת שעות סייעת תלויה במצב במשפחה (קיים מבחן הכנסות) ובמצב הילד כפרט. קיימת השתתפות הורית במימון הסומך.
  • קייטנות עבור הילדים בחופשות הקיץ ובחגים– הקייטנה מותאמת אך ורק לאנשים על הספקטרום. הקייטנה היא על בסיס יומי ולא כוללת שינה.
  •  ילדים בגילי 3- 21 זכאים לקייטנה שלוש פעמים במהלך השנה, בכל פעם הזכאות היא  ל- 4-5 ימים.
    בכדי לנצל את הזכות יש לפנות לעובדת הסוציאלית ברווחה ולקבל טופס החלטה על השמה וטופס השמה למסגרת.
  •  שימו לב, תלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, המשולבים במסגרות החינוך הרגילות, זכאים ליהנות מסבסוד עבור השתתפות בקייטנות "רגילות" שמפעיל השלטון המקומי בחודשי הקיץ, או בקייטנות שזכו במכרז שקיים משרד הרווחה.
  • מועדוניות לפעילות פנאי אחר הצהרים – מסגרת חינוכית טיפולית הפועלת בשעות אחה"צ בה ניתן טיפול אישי וקבוצתי לשיפור מיומנות חברתית. היצע המועדוניות הקיים נכון להיום הוא מוגבל ביותר.
  • מסגרות דיור חוץ ביתיות.
  • נופשונים- מסגרת חוץ ביתית לשהייה קצרת מועד הנערכת במקומות מותאמים במיוחד בסופי שבוע ובחופשות- זכאות ל – 15 ימי נופשון בשנה, ללא אפשרות צבירה.
    חשוב!  ילד הצורך שירות סמך לא יוכל להשתתף במועדונית ולהפך, בעת ובעונה אחת.

קישורים לחוזרים התע"ס (תקנון עבודה סוציאלית):

באתר של משרד הרווחה והשירותים החברתיים : www.molsa.gov.il, פרק 10-טיפול באוטיסטים.
שירותים בקהילה לאנשים עם אוטיזם/הפרעה התפתחותית נרחבת השוהים בביתם
נופשון/שהות קצרת מועד לאדם עם אוטיזם/הפרעה התפתחותית נרחבת
מדיניות הטיפול באנשים עם אוטיזם/ הפרעה התפתחותית נרחבת