שירותי פנאי

אנו מאמינים כי לכל אחד הזכות ליהנות מפעילויות פנאי !!!

תרבות הפנאי בחברה המודרנית היא חלק הכרחי ומשמעותי במעגל החיים של כלל האוכלוסיה ובתוכה גם לאנשים בעלי מוגבלויות. תחום הפנאי לחניכים על הרצף האוטיסטי הינו תחום בהתהוות. בשנים האחרונות מתגברת ההבנה בצורך לקיום מסגרות לשעות הפנאי וחשיבותן וזאת במקביל להתגברות הצורך והדרישה העולה מן השטח. כיום כבר מוכרת חשיבות פעילות הפנאי בקידום בוגרים וילדים על הרצף האוטיסטי ובהעלאת איכות החיים. התחום מתפתח וצובר תאוצה עם הזמן. הניסיון שלנו מלמד אותנו כי כשיש הכנה נכונה השמיים הם הגבול- החניכים מפתיעים ונהנים מפעילויות מגוונות ומאתגרות.

אנו בחטיבת הנעורים של אלו"ט פועלים כדי :

  • להקים מסגרות פנאי חדשות – לספק מענה לכמה שיותר חניכים על הרצף, למגוון התפקודים ובמתכונות שונות. כמו כן עוסקת חטיבת נעורים בבנייה של מודלים חדשים.
  • לפתח את המסגרות הקיימות – בעזרת הדרכה מקצועית, הקניית נהלי עבודה מסודרים, השתלמויות לצוות.
  • לעודד פתיחת מסגרות על ידי גופים נוספים

מהן מסגרות הפנאי של אלו"ט?

תחום הפנאי כולל בתוכו את כל הפעילויות הנערכות מעבר לשעות הלימודים והתעסוקה עבור חניכים על הרצף האוטיסטי אשר גרים בבית ההורים. הפעילויות כוללות מסגרות קבועות לשעות אחר הצהריים (מועדוניות), קייטנות לזמני החופשות, מסגרות הכוללות לינה בסופי שבוע או באמצע השבוע(נופשונים), נופשונים לכל המשפחה, אירועים ופעילויות חד פעמיות וכן הדרכה ותמיכה בשילוב חניכים על הרצף האוטיסטי בחוגים, תנועות נוער ומסגרות בקהילה. בכל הפעילויות אנו מתמקדים בתכנים חברתיים, תחביב, עניין, העשרה וכיף בדגש על הפן החברתי והתקשורתי בין חברי הקבוצה.

מטרת המסגרות הינה לחשוף את החניכים לפעילויות פנאי, להעשיר את עולמם ולחוות פעילויות דומות ככל האפשר לפעילויות אותן חווים בני גילם בעלי התפתחות תקינה. ליצור קבוצת שווים חברתית ולפתח את היכולות התקשורתיות, החברתיות, הרחבת תחומי העניין וקידום בתחומים נושקים נוספים. בנוסף למטרות הפעילות, המסגרות מאפשרות להורים זמן פנוי לעצמם ולשאר בני המשפחה.

היכולות שהחניכים מפגינים כאשר הם עושים דברים שהם באמת אוהבים מפתיעות. מצד אחד תפקידנו לאתר את הפעילויות שהם אוהבים ולאתגר ולקדם אותם דרכן. מצד שני אנחנו חושפים אותם במסגרות השונות לפעילויות פנאי וכיף שייתכן ולא היו נחשפים אליהם אחרת.

למה זה חשוב?

לפעילות בשעות הפנאי חשיבות רבה בהעשרת עולמו של האדם, בתרומה לנורמליזציה ולשילובו של חניך על הרצף האוטיסטי בחברה, בלימוד ופיתוח מיומנויות חברתיות.

בילוי בשעות הפנאי עונה על צרכיו ועל נטיותיו של האדם ומקנה לו אפשרויות לבחירה, לביטוי עצמי, לאינטראקציה עם החברה ולהסתגלות אליה בתוך מערך מקצועי תומך, מלמד ומקדם תוך כדי הנאה.

רבים מהילדים, המתבגרים והבוגרים על הרצף האוטיסטי, נמצאים בשעות אחה"צ, בסופי השבוע ובחופשים בחוסר מעש. מרביתם זקוקים למסגרת קבועה ומתקשים מאוד למצוא תעסוקה ולהשתלב בשגרה הביתית.

מטרתנו היא ללמד חניכים על הרצף האוטיסטי לצרוך שרותי פנאי וליהנות מהם כבני גילם בעלי ההתפתחות התקינה. מסגרות אלו יסייעו להורים לגדל את ילדיהם במסגרת המשפחה והקהילה הנורמטיבית. מסגרות הפנאי יעזרו בהקניית כלים לחיים, העלאת איכות החיים, חיבור מתווך לבני גילם ועזרה בתהליך העצמאות.