הרפורמה בשירותי התפתחות הילד – תכנית משרד הבריאות לקיצור התורים

הרפורמה בשירותי התפתחות הילד – תכנית משרד הבריאות לקיצור התורים

תאריך עדכון: 26/07/20

משרד הבריאות הודיע על תכנית לקיצור התורים בהתפתחות הילד והרחבת המענים של קופות החולים

בתחום.  התכנית מגדילה משמעותית את תקציב התפתחות הילד, ע”י תוספת של 80 מיליון ₪ בשנה לתקציב שירותי התפתחות הילד, שייעודו הגדלת כמות המטופלים והטיפולים במערך (קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה, ועבודה סוציאלית) 

אלו”ט פועלת לקידום הקצאת תקציבים נוספים לטובת מלגות עידוד לאנשי מקצועות הבריאות במערכת הציבורית, ולהכשרות מקצועיות בתחום האוטיזם לצוותים המטפלים. 

עד כה, בשל קשיי הקופות לספק מענה לחלק ניכר מהפונים לשירותי התפתחות הילד תוך זמן סביר, הורה משרד הבריאות כי לאחר שלושה חודשי המתנה יוכלו הממתינים לפנות לשוק הפרטי ולקבל החזרים כספיים חלקיים על הטיפולים. 

עיקרי השינויים:

  • החל מחודש ספטמבר 2020 מטופלים חדשים לא יוכלו לקבל החזרים על טיפולים פרטיים כפי שהיה נהוג עד כה. 

*על מטופלים המעוניינים להיות זכאים להחזרים מסוג זה לאחר ספטמבר 2020 לפנות לקבלת תורים למקצועות הנדרשים בהקדם האפשרי ולא יאוחר מחודש אוגוסט 2020 (שימו לב!  תהליך הרישום לתורים איננו מיידי – מומלץ להקפיד לפנות מבעוד מועד)  

  • מטופלים שנמצאים כרגע במסלול של החזר ימשיכו לקבל אותו ללא כל שינוי, אך  החל מחודש ינואר 2022 ניתן יהיה להציע למטופלים אלו חלופה טיפולית במסגרת הקופה.

 

  • בשנת 2020 לא יהיה שינוי במדיניות ההחזרים לגבי אבחונים. 

 

 

  • החל מחודש ספטמבר 2021 הזכאות להחזר עבור אבחון פרטי לאחר שלושה חודשי המתנה תישמר רק לפונים לאבחון שגילם 9 ומעלה.

 

 

  • חשוב לדעת – במקרים חריגים הקופה עדין תוכל לתת החזרים – התכנית לא מונעת את זה אלא רק מבטלת את ההחזר הגורף.

 

 

  • מוקדים ייעודיים למקרים דחופים – משרד הבריאות וקופות החולים יפעילו מוקדים ייעודים שמטרתם לתת מענה למקרים דחופים ולמקרים בהם תקופת ההמתנה מתארכת באופן לא סביר.

 

 

יעדי משרד הבריאות לקיצור משך ההמתנה לשירותי התפתחות הילד – טיפולים ואבחונים:

תוך שלושה חודשים – 01/2021:  היעד – הפחתה ב-50% של מספר הממתינים למעלה מחצי שנה לטיפול

תוך חצי שנה – 04/2021: היעד – אף מטופל לא ימתין למעלה מחצי שנה לטיפול 

תוך שנה – 07/2021: היעד – הפחתה ב-50% של מספר הממתינים מעל לשלושה חודשים לטיפול

01/01/2022: היעד – 95% מהמטופלים יקבלו מענה (טיפול או אבחון) תוך שלושה חודשים.

שאלות תשובות

תאריך עדכון: 10/08/20

למה משרד הבריאות יצא לתכנית הזו?
כיום, הקופות מתקשות לתת מענה לחלק ניכר מהפונים לטיפול בהתפתחות הילד ולאחר שלושה חודשי
המתנה מופנים המטופלים לשוק הפרטי ומקבלים החזרים כספיים חלקיים על הטיפולים ואת ההפרש
מממנים מכיסם.
מאחר וההחזרים ניתנים על פי תעריפון שלא עודכן משנת 1997, במקרים רבים הפרש מגיע ל-150-200
₪ לטיפול.
המטרה המוצהרת של משרד הבריאות היא לצמצם את היקף השירותים הניתנים באופן פרטי, לעודד מתן
השירותים בהיקף הנדרש במסגרת הרפואה הציבורית, ולבסוף להעניקם בפחות זמן המתנה ובעלויות
מינימאליות למטופל.

האם ההחזרים עבור טיפולים פרטיים הנהוגים כיום יפסיקו?
כן. עד כה הורה משרד הבריאות כי לאחר שלושה חודשי המתנה יוכלו הממתינים לפנות לשוק הפרטי
ולקבל החזרים כספיים חלקיים על הטיפולים. הרפורמה משנה את מדיניות ההחזרים הגורפת, והזכאות
להחזרים עבור טיפולים בשוק הפרטי תצטמצם משמעותית ותחול רק על מי שפנה לקופה וביקש תור
לשירותי התפתחות הילד עד סוף אוגוסט 2020 ולא קיבל תור במשך 3 חודשים

*חשוב לדעת – במקרים חריגים הקופה עדין תוכל לתת החזרים – התכנית לא מונעת את זה אלא רק
מבטלת את ההחזר הגורף.

ממתי יחול השינוי בהחזרים?
כחלק מהתכנית לקיצור התורים החל מחודש ספטמבר 2020 לא ניתן יהיה עוד לקבל החזרים על טיפול
פרטי. שינוי זה תקף רק לגבי מטופלים חדשים.
*עד לסוף חודש אוגוסט 2020, על מטופלים שאינם מצויים במסלול ההחזרים ומעוניינים להיות זכאים לו
בהמשך – לפנות לקבלת תורים בהתפתחות הילד למקצועות הטיפול הרלוונטיים עבור הילד. מידע על
התהליך לרישום לתורים מצוי באתרי האינטרנט של כל אחת מקופות החולים.

אנחנו מקבלים כיום החזרים. האם יפסיקו לנו אותם?
מטופלים שנמצאים כרגע במסלול של החזר ימשיכו לקבל אותו ללא כל שינוי. רק החל מחודש ינואר
2022 יוכלו קופות החולים לפנות למטופלים אלו ולהציע להם חלופה טיפולית ראויה בתוך הקופה.

מה קורה אם לפי הייעוץ הטיפולי עלינו לעשות הפסקה יזומה בטיפול ולחדשו אחרי
מספר חודשים, או אם אשת הטיפול של הילד/ה יוצאת לחופשת לידה?
במקרים כגון אלו זה יישמר לכם הרצף הטיפולי וזו לא תיחשב כפנייה חדשה ותוכלו לחזור ולהמשיך את
הטיפול ולקבל עבורו החזרים.
אם הייתם במסלול ההחזרים ורצף הטיפול נקטע, ומסיבה כלשהי סורבה בקשתכם לשוב ולקבל החזרים
עבור המשך טיפול אצל אותו המטפל, אנא פנו לסיוע של מרכזי אלו"ט למשפחה.

האם מבטלים גם את ההחזרים על אבחונים?
כיום, גם מטופלים שפונים בבקשה לאבחון יכולים לאחר שלושה חודשי המתנה לפנות לאבחון באופן פרטי
תמורת החזר חלקי ביותר. בשלב הראשון לא יהיה שינוי במדיניות ההחזרים לגבי אבחונים.
החל מחודש ספטמבר 2021 רק מטופלים מעל גיל 9 שפנו בבקשה לאבחון יוכלו לקבל החזר על אבחון
פרטי בתום שלושה חודשי המתנה.
בכל מקרה של המתנה מעל 3 חודשים לאבחון – רצוי לפנות מיידית לסיוע מרכזי אלו"ט למשפחה.

מהם יעדי תכנית משרד הבריאות?

תוך שלושה חודשים – 01/2021: היעד – הפחתה ב-50% של מספר הממתינים למעלה מחצי שנה
לטיפול;
תוך חצי שנה – 04/2021: היעד – אף מטופל לא ימתין למעלה מחצי שנה לטיפול;
תוך שנה – 07/2021: היעד – הפחתה ב-50% של מספר הממתינים מעל לשלושה חודשים לטיפול;
01/01/2022: היעד – 95% מהמטופלים יקבלו מענה (טיפול או אבחון) תוך שלושה חודשים.

כמה זמן הילדים ימתינו עכשיו לטיפול?
בחודשים הראשונים ליישום הרפורמה יתכנו תורים ארוכים לקבלת שירות, ומוערך כי חלק מהפונים
החדשים יאלצו להמתין לטיפול למעלה מ-3 חודשים. יחד עם זאת קופות החולים מחויבות לפרסם נתונים
בדבר זמני המתנה לטיפולים מדי חודש החל מתאריך 15/08/20 ולהציג תוצאות ביחס לקיצור התורים.
מה אנחנו עושים אם אנחנו צריכים טיפול דחוף ולא מקבלים מענה?
במקרים דחופים הרפורמה מחייבת את קופות החולים לתת מענה מהיר יותר, כולל באופן פרטי.
כאמור במקרים חריגים הקופה עדין תוכל לתת החזרים – התכנית לא מונעת את זה אלא רק מבטלת
את ההחזר הגורף.

למי נוכל לפנות לקבלת מענה דחוף?
גם משרד הבריאות וגם קופות החולים יפעילו מוקדים ייעודים שמטרתם לתת מענה למקרים דחופים. בכל
מקרהבו לא ניתן מענה הולם ניתן לפנות מיידית למרכזים למשפחה של אלו”ט ויחד עם הצוות המשפטי
בקידום זכויות נפעל מול קופת החולים ומשרד הבריאות.

האם קופות החולים יוכלו לסרב לתת לנו טיפול בגלל שאנחנו מקבלים טיפול במסגרת
החינוכית?
לא. חשוב להבהיר – הזכאות של ילדים עם אוטיזם ל-3 טיפולים בשבוע בקופת החולים ובנוסף לטיפולים
במסגרת מערכת החינוך לא משתנה והיא נובעת מזכותם של הילדים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ללא
תלות במערכת החינוך.

מה אלו”ט עושה כדי לדאוג שהילדים לא יפגעו?
אלו”ט פועלת ביחד עם ארגונים נוספים מול משרד הבריאות וקופות החולים על מנת להבטיח שיעדי
הרפורמה יושגו וזכותם של הילדים לקבל טיפולים בהתפתחות הילד לא ייפגעו. במידה והיעדים לא יושגו
אנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו ציבורית ומשפטית כדי לוודא שאין אף ילד שנשאר בלי
טיפול.

לחוזר האגף לפיקוח על קופות החולים ושירותי בריאות נוספים בנושא:   https://www.health.gov.il/hozer/sbn06_2020.pdf 

 

למידע נוסף ניתן לפנות אל מרכזי אלו”ט למשפחה:

מרכז  >  b_lauren@alut.org.il    03-6706077

ירושלים  >  02-5665294   family-j@alut.org.il

צפון  >  04-9885590   family-n@alut.org.il

חיפה > family-h@alut.org.il 04-8101569

דרום  >  08-6431528   family-s@alut.org.il

החברה הערבית > 052-4237535family-a@alut.org.il