"תעסוקה היא מאבני היסוד של חיים בוגרים ונורמטיבים ותרומתה לאדם היא מעבר לפן הכלכלי. תעסוקה משפיעה על תפיסת האדם את עצמו, ממלאת במידה רבה צרכים חברתיים ומהווה עיסוק מרכזי בחיים."
מה הוא מרכז יום ותעסוקה?
מרכז יום ותעסוקה לבוגרים (מית"ל) מיועד לבוגרים מגיל 21 ומעלה, במטרה לענות על הצרכים המיוחדים בתחום השיקומי-תעסוקתי של אדם על הספקטרום האוטיסטי, תוך התאמת תכנית עבודה אישית המותאמת ליכולות, צרכים וכישורים של כל בוגר ובוגר וזאת בליווי אנשי מקצוע בתחום האוטיזם ומטפלים פרא רפואיים.
אוכלוסיית היעד:
בוגרים המתגוררים ב"בבתים לחיים" של אלו"ט ובוגרים עם אוטיזם המתגוררים בבית הוריהם בקהילה.
מרכזי היום והתעסוקה של אלו"ט פועלים על פי העקרונות הבאים:
• עקרון הנורמליזציה בשיקום .
• עקרון האינדיבידואציה – הרואה את צרכי היחיד במרכז ומתייחס להבניית תכנית תעסוקה המותאמת לכישוריו וליכולותיו.
• השאיפה למיטבות (Wellness) לחיים בעלי משמעות וערך, חיים יצירתיים השואפים להיות קרובים לחיי האדם הבריא והנורמאלי.
• הכשרה תעסוקתית.. הכשרה והתאמה של אדם עם אוטיזם לעולם העבודה כוללת תהליך חינוכי-שיקומי מורכב. בחירה בעיסוק, רכישת מיומנויות נלוות, הכרת עולם התעסוקה על מרכיביו, כישורים, יכולות וקודים חברתיים – כל אלו נחוצים בתהליך המעבר מבית הספר למסגרת התעסוקה .
• רצף תעסוקתי – המית"ל יציע רצף תעסוקתי ובכך יביא לידי מימוש את יכולותיו וכישוריו של הפרט, החל מפעילותו במרכז יום וכלה בשילובו בעולם התעסוקתי כעובד לכל דבר. מית"ל ייתן מענה לרצף של יכולות תעסוקה, תוך התייחסות לבעיות הנובעות מן האוטיזם:
1. לקות סנסו-מוטורית
2. התנהגות לא מווסתת (בעיות התנהגות)
3. קושי בהבנת הוראות
4. קשיי תקשורת ושפה
האמור לעיל משפיע על התכנית התפעולית של מרכזי היום והתעסוקה המטפלים באנשים עם אוטיזם בכמה מישורים:
1. יצירת הפרדה בין החיים בבית לבין חיי העבודה
2. חיפוש אחר עיסוק מותאם וייחודי לפרט
3. הספקת רצף של רמות תעסוקה ושירותים
קליטת האדם עם האוטיזם המית"ל מתחילה בתהליך אבחון לצורך הערכת יכולות וכישורים. תהליך האבחון וההכרות מאפשר את השילוב המותאם ביותר, בתוך המרכז המוגן או מחוצה לו בתעסוקה נתמכת או שילוב אחר בקהילה.
מטרות ויעדים
מרכז היום והתעסוקה ישמש מרכז שיקומי-תעסוקתי ויספק מענה מותאם בתחום השיקום, ההכשרה וההכוונה המקצועית לאנשים עם אוטיזם בהתאם לנטיותיהם, כישוריהם ויכולותיהם על פי המטרות:
1. קידום בתחום התקשורת הבין אישית, בדפוסי ההתנהגות, יכולות הריכוז והדימוי העצמי.
2. הקניה ופיתוח של הרגלי עבודה ומיומנויות מקצועיות.
3. פיתוח עצמאות בעבודה.
4. הענקת סיפוק ועניין
5. מתן אפשרות לעבודה יצרנית
6. יצירת אורח חיים הדומה ככל הניתן למקובל והנורמטיבי בחברה, קרי, הפרדה בין התעסוקה לחיי הבית.
אופי הפעילות במית"ל
מרכז היום והתעסוקה מציע מענה לצרכים השונים על פני רצף התעסוקה על פי החתך התפקודי/התנהגותי.
מודלים שונים בתעסוקה המופעלים במרכזי היום והתעסוקה:
א. מרכז תעסוקה מוגן – מאופיין בסדר יום הכולל עבודות מפעליות, סדנאות בעלות אופי אומנותי (ציור, קרמיקה, עיסת נייר, פסיפס, נגרות ועוד), סדנאות לקידום יכולות קוגניטיביות, קידום תפקודי יום יום, העשרה ועוד.
ב. מרכז תעסוקה בעל אופי חקלאי/כפרי – מרכז כזה מיועד לאלו הזקוקים לשילוב במקומות פתוחים/מרחבים.
ג. תעסוקה נתמכת – שילוב במפעלים או חברות בקהילה של מספר בוגרים יחד עם מדריך.
ד. שילוב פרטני – שילוב יחידני, ללא תמיכה של מדריך, בתעסוקה עצמאית בקהילה.
רשימת מרכזי התעסוקה של אלו"ט
לפרטים אנא פנו למרכז אלו"ט למשפחה בטלפון: 036703077 או במייל michalb@alut.org.il
שם המסגרת |
יישוב |
מית"ל כרמיאל |
אלוטבע כרמיאל |
מית"ל גבעת חביבה |
גבעת חביבה |
מית"ל הדסים |
אבן יהודה |
מית"ל כפר עופרים |
|
מית"ל בת ים |
בת-ים |
מית"ל חולון |
חולון |
מית"ל גבעת ברנר |
קיבוץ גבעת ברנר |
מית"ל ירושלים |
ירושלים |
מית"ל באר שבע |
באר שבע |
מית"ל כפר הנוער בן שמן |
בן שמן |
מית"ל ראשון לציון |
ראשון לציון |
מית"ל בר אילן |
אוניברסיטת בר אילן |
מית"ל רמת השרון |
רמת השרון |