סדנאות שילוב – כלים תיאורטיים ומעשיים לשילוב ילדים

האם אתם יודעים לתת לילד כלים כדי שיוכל למצוא את מקומו בין שאר הילדים?
האם אתם יודעים כיצד לגייס את המורה או הגננת לטובת התלמיד המשולב?
האם אתם יודעים לתכנן עם הילד איך להשתתף במשחקים בהפסקות? איך לפנות לחברים?
האם תלמידכם יודע מתי צריך להוציא את הקלמר מהילקוט?
האם הוא יודע מתי לא מתאים להוציא את הכריך?

בשנים האחרונות מספר התלמידים המשולבים נמצא בעלייה מתמדת, ואיתו גובר הצורך בשילוב מקצועי המכיר את הקשיים, את הצרכים ואת האסטרטגיות  לשילוב  תלמידים .
אלו"ט מזמינה אתכם לסדנה שתדריך אתכם כיצד לשלב בהצלחה.

 

מיכל אמא של עופר, השתתפה בקורס "אתגר השילוב" בהובלת גל בכר ומספרת במילים חמות: "את הקורס למדתי בשני כובעים. כאמא של עופר, ילד בן שמונה, על הרצף האוטיסטי משולב בהצלחה רבה, בליווי תכנית ביתית מגיל שנה וחצי, וכמעסיקה של המשלבות של עופר ואחראית להכשרתן המעולה.
בעצם, גל בכר היא גם המנחה של הצוות בבית. היא מכירה את עופר, את המשלבות שלו ואותנו כבר יותר משש שנים.
אז למה אני צריכה בכלל קורס כזה?
כי חשוב היה לי ללמוד בצורה מסודרת על הלקות, על הקשיים של עופר, על הדרך להצלחת השילוב, על תפקיד המשלבת ואיך לבחור ולהכשיר אותן, על האתגרים בהתנהלות מול המערכת ועל תפקידנו ההורי מול עופר ומול אחיו הצעיר וחברו הטוב – יאיר.
כי חשוב היה לי לחוות בעצמי את ההכשרה אליה שלחתי ואשלח את המשלבות שלי, אפילו שהן רואות את גל ולומדות ממנה בשוטף.
כי כשיש נושא מורכב כל כך בחיי, כמו האוטיזם, חייבים להצטייד בכלים הכי מעולים, מתקדמים ומדויקים כדי להתקדם.
גל בכר מובילה את הקורס כמו שהיא מובילה את עופר וצוות המשלבות שלו – בידע, בתובנות של אינטליגנציה רגשית ואבחנות דקות ומדויקות, בענייניות, בניסיון של כמעט 30 שנה, בידע מצטבר של אינסוף ילדים וצוותים, ביכולת לענות לכל שאלה של המשתתפים ברגישות ובאסרטיביות, ובלי לעשות עניין ממה שאין בו עניין.
אם את.ה קורא.ת את דברי – כהורה, סבא.תא, משלב.ת, מורה או מנהל.ת בחינוך הרגיל או המיוחד – הקורס בשבילך ללא צל של ספק. בשבילך ובשביל הילדים שבסביבתך.
תהנו, תלמדו, תחנכו ותאהבו."

בהנחיית גל בכר – מומחית לתוכניות שילוב במסגרת או בבית

במהלך הסדנה המשתתפים יקבלו הדרכה, כלים תיאורטיים ומעשיים לשילוב ילדים על הרצף האוטיסטי בגנים ובבתי הספר הרגילים.

למי זה מתאים?
משלבים/ות, אנשי מקצוע המעוניינים לעסוק בתחום, הורים לילדים משולבים בגילאי גן וביה"ס.

מבנה והיקף לימודי
15 מפגשים, פעם בשבועיים.

מתוכננות להיפתח  סדנאות בגבעתיים ובראשון לציון.
הסדנה בגבעתיים תתקיים אחת לשבועיים בימי שלישי בין השעות 18:00 עד 22:00.
מפגש ראשון יתקיים ביום שלישי, 9 באוקטובר 2018
תאריכי המפגשים:
9/10, 23/10, 6/11, 20/11, 11/12, 25/12,
8/1/19, 22/1, 5/2, 19/2, 5/3, 19/3, 2/4, 16/4, 30/4

הסדנה בראשון לציון תתקיים אחת לשבועיים בימי שני בין השעות 18:00 עד 22:00
מפגש ראשון בראשון לציון יתקיים ביום שני 15באוקטובר 2018
תאריכי המפגשים:
15/10, 29/10, 12/11, 26/11, 17/12, 31/12,
14/1/19, 28/1, 11/2, 25/2, 11/3, 25/3, 8/4, 13/5, 27/5

למשתתפים שיעמדו בכל הדרישות, בסיום הסדנה תינתן תעודה מטעם אלו"ט  המעידה על השתתפות בסדנת שילוב יחידני .

פרטים והרשמה
מרכז אלו"ט למשפחה – בית לורן  טל: 03-6703077, בי  10:00 – 16:00

עלות
1350 ₪ למשתתף.
לחברי אלו"ט או מתאמת שילוב מטעמם 1215 ₪.
דמי רישום בסך 150 ₪ בזמן הרישום. במקרה של ביטול דמי הרישום לא יוחזרו.
התשלום עבור הסדנה יוחזר במלואו עם הודעת ביטול (למעט דמי הרישום) עד לתאריך 29/10/2018.

* פתיחת  הסדנאות מותנית במספר הנרשמים.

בכבוד רב,

צוות מרכזי אלו"ט למשפחה ומנהל תחום חינוך

סילבוס "אתגר השילוב" בהנחיית גל בכר
2018-2019

 

 

הרצאה מס' 1

אילו תנאים נדרשים להצלחת שילוב?
למה לשלב בסביבה רגילה ומהו שילוב נכון?
ההבדל בין שילוב נכון לבין שילוב פטרוני או דחוי.
אילו מטרות אנו מציבים כלפי הילד וכלפי הסביבה, בה הוא משתלב?
 

הרצאה מס' 2

כיצד להגיע עם ילד עם אוטיזם למצב של שיתוף פעולה קבוע ויציב?
שש הקטגוריות המאפיינות את הלקות האוטיסטית תוך בחינת השלכותיהן על השילוב.
ננסה להבין מהי התמיכה הנדרשת לרמות התפקוד השונות במדדים של התנהגות, יכולות חברתיות, קוגניציה ואיזון המערכת החושית.
 

הרצאה מס' 3

קשר ושיתוף פעולה בין צוותי החינוך להורים ולצוות האישי.
איתור מסגרת מתאימה לשילוב.
יצירת מערך ציפיות מותאם בין כל הגורמים האמונים על השילוב – הצוות הפרטני והצוות של המסגרת.
 

הרצאה מס' 4

 חיזוק מעמד התלמיד המשולב.
בניית לגיטימיות לילד המשתלב בקרב קבוצת הילדים – ובקרב המורים.
בניית אסטרטגיות לסביבה מגוייסת שילוב.
 

הרצאה מס' 5

 כיצד מלמדים שליטה עצמית?
הפחתת התנהגויות לא רצויות וכאלו הפוגעות בשילוב ובאיכות חייו של הילד.
הקניית  הרגלי למידה, מוטיבציה ללמידה, תקשורת וקשר חברתי.
 

הרצאה מס' 6

"הסיוע האישי מאפשר השתלבות בלמידה פרונטלית".
מהי אמנות הסיוע ומה תפקידי המשלב/ת?
בניית סמכותה של המשלבת כאשת יחסי אמון, ונבנה את מעמדה כגורם אטרקטיבי בתוך קבוצת הילדים.
הרצאה מס' 7 "השילוב שזור בכל פעולה או פעילות שהילד מעורב בה מבוקר עד לילה".
ארגון סביבה לימודית, תפקיד המשלבת ומורת הכיתה בשיעורים ובהפסקות.
יצירת רצף בזמני מעבר ובשעות אחר הצהרים.
הרצאה מס' 8 "אצל ילד עם אוטיזם המערכת החושית אינה מווסתת".
הבנת אי הוויסות של המערכת החושית ואימון הילד לתנועת גוף נכונה ומידתית
הרצאה מס' 9  "כדי לשפר את התפקודים של הילד נדרשות שעות תרגול מרובות".
בניית תכנית מותאמת אישית. התוכנית מבוססת על השלבים השונים של ההתפתחות התקינה והתאמות כלפי היכולות של הילד בנקודת הזמן שבה הוא נמצא.
הרצאה מס' 10  "המטרה היא להעצים יכולות של הילד בכדי לחזק את ביטחונו העצמי ולהעביר מסרים של יכולות כלפי הסביבה".
פיתוח היכולות הקוגניטיביות  וההתארגנות הגופנית. ככל שהתרגול יהיה אינטנסיבי בהיקף השעות ובכמות התכנים, כך יחוזק בטחונו העצמי של הילד ונצפה לראות שיפור במכלול התחומים.
הרצאה מס' 11  לילד עם אוטיזם קשה להבין את האחר.
ניתוח מקרים שיביאו תלמידי הסדנה: איך ללמד את הילד לשתף פעולה, לחשוב, לראות את האחר, לפרש נכון את המתרחש סביבו וגם לדרוש מעצמו.
הרצאה מס' 12  "המודעות של הילד לעצמו, לסביבה ולמה שחושבים עליו תלויה בהתערבות שלנו".
שלבי ההתפתחות התקינה על פי תיאוריית המיינד, ומה הקשר בין יכולת המודעות העצמית לבין היכולות החברתיות.
הרצאה מס' 13

 

"המערכת שמשלבת את הילד שלנו חוששת מהתמודדותו עם התכנים האקדמיים, כשסיפור חייו הוא בעצם ההתמודדות החברתית".
מטרת השילוב היא בעיקר חברתית. השילוב הוא עם קבוצת הגיל התואמת במשפחה, ובקהילה.
הרצאה מס' 14  "התרחקות לא יוצרת עצמאות. עצמאות היא תולדה של סיוע נדיב וממושך, שבזכותו ניתן להתרחק בהדרגה ותוך בקרה".
המשלבת כגורם מלמד תוך הקפדה על מדרגים נכונים והדהייה עד לעצמאות האפשרית.
התמודדות עם החלטות "פדגוגיות" שאינן תואמות את המאפיינים של הלקות האוטיסטית כמו "שש שעות תסתדר לבד".
הרצאה מס' 15  "שילוב – בזכות ולא בחסד".
איך להגיד, מתי להגיד – ואם בכלל?
האם הילד המשולב יודע במה הוא מאובחן? מתי וכיצד אומרים לו?
האם לשתף בלקות את הילדים והוריהם. מה עונים בהקשר לנוכחות המשלבת בכיתה? ומה עונים לילדים.סיכום ותובנות בעקבות הקורס.