במקרה בו אינכם מסכימים עם החלטת הוועדה הרפואית, עומדת לרשותכם הזכות להגיש ערר על ההחלטה בתוך 90 יום מהיום שבו נמסרה לכם החלטת המוסד לביטוח לאומי.
במקרים שיש צורך לבחון מחדש את החלטת הוועדה הרפואית, בין אם מדובר בהחלטה על קצבת נכות כללית ובין אם מדובר בהחלטה על קצבת שירותים מיוחדים, אפשר להגיש ערר על ההחלטה לוועדה הרפואית לעררים דרך סניף המוסד בתוך 90 יום מהיום שבו נמסרה הודעה על החלטת המוסד לביטוח לאומי או דרך אתר ביטוח לאומי באופן מקוון. הדיון בערר יחל בתוך שישים ימים מיום שנתקבלו במוסד הודעת הערר ונימוקיו.
וועדת הערר תכלול שלושה בעלי מקצוע ותבחן את הבקשה מחדש ללא התייחסות לוועדה הקודמת ותקבל החלטה עצמאית, כלומר ההחלטה יכולה להשתנות לחיוב או לשלילה.
על מנת להגיש ערר על החלטת הוועדה הרפואית צריכים להתקיים שני תנאים:
• התקבלה החלטה ביחס לתביעה שהוגשה בפני המוסד לביטוח לאומי.
• יש להגיש את הערר תוך 90 יום מהיום בו נמסרה הודעת ההחלטה.
אם ועדת הערר שוקלת לבטל או לצמצם זכאות שנקבעה בוועדה הרפואית הראשונה, מחובתה לעדכן את מגישי הערר ולאפשר להם למשוך את הערר או להגיש מסמכים נוספים.
ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית לעררים לפני בית הדין האזורי לעבודה בתוך 60 ימים מקבלת החלטת הוועדה. תוכלו לקבל סיוע משפטי חינם (ללא תלות במצב כלכלי) מהאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים. לקביעת תור התקשרו 1-700-70-60-44.
לצורך כתיבת מכתב ערר עם טענותיכם כלפי החלטת הוועדה הרפואית, יש לבקש מהמוסד לביטוח לאומי את פרוטוקול הוועדה. הפרוטוקול מלמד על השיקולים שהובילו לדחייה או לאישור של גמלה מופחתת. לעיתים פרוטוקול הוועדה אינו נשלח אוטומטית או אינו מתקבל במועד, במצב כזה אפשר לפנות לסניף באמצעות המוקד הטלפוני, האזור האישי או בפקס ולבקש את העתק הפרוטוקול.
לאחר הגשת מכתב הערר והמסמכים הנוספים המצדיקים את טענותיכם באתר הביטוח הלאומי, תזומנו לוועדת ערר בנוכחות הבגיר. בוועדה ניתן להופיע עם עורך דין מייצג, איש מקצוע המלווה הבגיר או כל מלווה אחר.
ניתן לפנות למרכזי 'יד מכוונת', המעניקים ייעוץ בתביעות למוסד לביטוח לאומי ללא תשלום.
במקרה של ערר העוסק רק בקביעת זכאות רטרואקטיבית אפשר לבקש כי הוועדה תקבל את החלטתה על סמך מסמכים בלבד.