מרכזי שבילים הם מרכזים טיפולים המיועד לילדים בני 3-7, המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי ומשולבים במסגרת חינוכית רגילה ושאינם מקבלים את מכסות הטיפול הבריאותי המקדם ממשרד הבריאות
מרכזי שבילים הם מרכזים טיפולים המיועד לילדים בני 3-7, המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי ומשולבים במסגרת חינוכית רגילה ושאינם מקבלים את מכסות הטיפול הבריאותי המקדם ממשרד הבריאות.
אם ילדכם משולב יחידנית במסגרת כללית, במרכזי שבילים הוא יוכל לקבל את הטיפולים הפרא רפואיים שיסייעו לקידומו. המרכזים פועלים בשעות אחה”צ (בדרך כלל פעמיים בשבוע בין השעות 15:00- 19:30) ומתקיים בשיתוף ובנוכחות ההורים.
תכנית הטיפולים
במרכז מכונה "התכנית לטיפול בריאותי מקדם" והיא ממומנת ומפוחת על ידי משרד הבריאות. המרכזים פועלים על פי הגישה ההתפתחותית-אינטגרטיבית כאשר התוכנית הטיפולית של הילד נקבעת על פי צרכיו ההתפתחותיים של ובהתאם לגיל ולרמת התפקוד. מטרת התוכנית לקדם את הילד במכלול תחומי החיים, ולהכין אותו לשילוב בקהילה. בהתחשב בכך שמדובר בילדים וילדות המשולבים בחינוך הרגיל, ישנו דגש מיוחד בתוכניות על תפקוד חברתי ולפיכך חלק מרכזי מהטיפולים מתבצע בקבוצות.
הצוות במרכז הטיפולי כולל קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, מטפלת בהבעה ויצירה, מנתחת התנהגות, פסיכולוגית ועו”ס. הצוות נדרש לאינטגרציה מקצועית על מנת להעמיק את ההתייחסות לכל ילד באופן הנכון עבורו, תוך תפיסה של הילד במרכז העשייה, עם שימת דגש על מעורבות ההורים בחינוך ילדיהם והעצמת המשפחה. תשומת לב מיוחדת ניתנת להשתלבות הילד במסגרת הגן, כמסגרת החינוכית הנורמטיבית.
נוכחותם של ההורים במרכז עם הילד חיונית לאורך כל שעות הטיפול במרכז, כאשר ההורים לוקחים חלק בטיפולים הפרטניים עם הילד.
שיתוף הפעולה ההדוק עם ההורים בא לידי ביטוי בשמירה על קשר רציף של עדכונים, התייעצויות הדדיות ובנייה משותפת של דרכי יישום של ההבנות הטיפוליות לגבי הילד בחיי היומיום אותם מנהלים ההורים. כמו כן אחת לשבוע מתקיימת הדרכת הורים – ובה התייחסות רגשית ותפקודית לגבי הילד בצד תמיכה והכוונה להורים בתהליך ההתמודדות האישי שלהם עם הסיטואציות.
איש המקצוע המדריך את ההורים כרכז הטיפולים (casemanager) של הילד/ה הוא האחראי אחראי על שמירת הקשר הרציף עם כל גורמי הטיפול הקשורים לילד בתוך המרכז ומחוצה לו. המרכז הטיפולי מהווה מסגרת משלימה למסגרת החינוכית בבוקר, בהתאם לכך ישנה חשיבות רבה לקשר עם הגן בקביעת מטרות הטיפול, מעקב אחר התקדמות, הכוונה והדרכה למסגרת החינוכית, והמלצות למסגרת המשך.