Menu Close

אישור קצבת נכות כללית

אישור קצבת נכות כללית

אישור קצבת נכות כללית ואובדן כושר עבודה

מבוטח מעל גיל 18 ועד גיל פרישה, תושב ישראל, שעקב מוגבלות גופנית, שכלית או נפשית, נקבע שאינו מסוגל לעבוד או שיכולתו להשתכר פחתה בלפחות 50%, זכאי לקצבת נכות כללית; קצבה זו מוגדרת כקצבת קיום, והיא ניתנת לנכים שעקב מוגבלות גופנית, שכלית או נפשית יכולתם להשתכר פחותה. קצבה חודשית זאת ניתנת לנכים לפי חוק הביטוח הלאומי ובאחריותו של המוסד לביטוח לאומי. 

בשונה מהזכאות לגמלת ילד נכה הניתנת לילדים עד גיל 18, נכון להיום אין סעיף נכות ייעודי לאוטיזם בקצבת נכות כללית. על כן, קצבת הנכות הכללית ניתנת לבגירים על הספקטרום האוטיסטי באמצעות סעיף הדן בנכויות נפשיות וסעיף הדן במוגבלות שכלית התפתחותית (במקרים שיש עיכוב התפתחותי נוסף על אוטיזם).

קצבת הנכות הכללית מורכבת מנכות רפואית ומדרגת אי כושר השתכרות.

קצבת הנכות הכללית מורכבת מנכות רפואית ומדרגת אי-כושר השתכרות. הנכות הרפואית מבטאת את האבחנה וחומרתה, ודרגת האי-כושר מבטאת את עוצמת הפגיעה ביכולת האדם לעבוד ולהשתכר בשוק העבודה החופשי והיא הקובעת את גובה הקצבה. 

כדי לקבל זכאות לקצבת נכות מלאה יש לצבור לפחות 40% נכות רפואית לצד דרגת אי-כושר של 75% ומעלה. את הנכות הרפואית קובעת בהתאם למסמכים ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי. דרגת האי-כושר עשויה להיקבע במעמד הוועדה הרפואית או להיקבע בזימון נפרד לפקיד שיקום (לעיתים עם רופא תעסוקתי). 

שיקולים לדוגמה בקביעת דרגת אי-כושר: יכולותיו הכלליות של התובע (בתחום השכלי, התקשורתי, ההסתגלותי ובתחום ההתארגנות והניהול העצמי), יכולת התארגנות סביב משימות ודרישות תפקודיות, אם התובע מסוגל לעבודה כלשהי ובאיזה היקף, אם התובע מסוגל לעבוד ברצף לאורך תקופה, אם הוא מסוגל לעבוד בתנאי שוק העבודה החופשי או זקוק בהכרח להתאמות מיוחדות (ולאילו התאמות הוא זקוק), היסטוריה תעסוקתית – אם ישנה – סוגי העבודות והעמידה בהן (בהקשרים של תפוקה, עמידה בזמנים, הבנת משימות, קבלת סמכות ועוד), השלכות טיפול תרופתי על אפשרויות ההשתכרות ועוד.

"קווים מנחים להחלטה בדרגת אי-כושר" – הנחיות המוסד לביטוח לאומי (2013)

נכות כללית – באתר הביטוח הלאומי.

סכום הקצבה

סכום קצבת הנכות החודשית הוא בהתאם לדרגת אי-הכושר שנקבעה (נכון ל- 01.2024):

  • דרגה מלאה (100% או 75%) - קצבה חודשית מלאה בסך 4,291 ₪.
  • דרגה חלקית בשיעור 74% - קצבה חודשית חלקית בסך 2,925 ₪.
  • דרגה חלקית בשיעור 65% - קצבה חודשית חלקית בסך2,636  ₪.
  • דרגה חלקית בשיעור 60% - קצבה חודשית חלקית בסך 2,476 ₪.

הסכומים מתעדכנים בכל שנה מדי 1 בינואר. 

סכום הקצבה ומידע נוסף – אתר המוסד לביטוח לאומי

גובה הקצבה ומידע נוסף– באתר ביטוח לאומי. 

אופן מימוש הזכאות 

המוסד לביטוח לאומי מפסיק לשלם גמלת ילד נכה בגיל 18 ושלושה חודשים. לקראת גיל 18 יש לאסוף את המסמכים הדרושים ולפנות לסניף הביטוח הלאומי הקרוב לבית המגורים ולהגיש תביעה לקצבת נכות כללית בטופס המיועד לכך או באמצעות טופס מקוון.

לתביעה יש לצרף את המסמכים הבאים:

  • מסמך רפואי מרופא מומחה פסיכיאטר או נוירולוג, וכל תיעוד רפואי או טיפולי נוסף - סיכום ממטפל/ת כדוג' פסיכולוגית, עו"ס, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, מנתחת התנהגות - עם התייחסות לתקפות האבחנה ולרמת התפקוד בתחומים שונים. אם יש מסמכים רפואיים המעידים על מצבים נלווים, אז יש לצרף גם אותם לתביעה.
  • מאובחנים חדשים (אשר אובחנו לראשונה לאחר גיל 18) יש למסור אבחון מלא בהתאם להוראות חוזר מנכ"ל לאבחון בוגרים על רצף האוטיזם.
  • מי שאובחנו לפני שנת 2013 לפי הDSM-4 במידת האפשר כדאי לעבור הערכה חוזרת המתקפת את האבחנה לפי הDSM-5. (אין צורך באבחון מלא חדש).
  • סיכום ממסגרת חינוכית (לרבות אנשי מקצוע מתוך המסגרת( המתייחס לתפקוד ולקשיים היומיומיים, ולתמיכות שנדרשו לאורך שנות בית הספר.
  • אישור הכרה ברווחה אם יש.
  • מומלץ – מכתב הורים, מכתב אישי או מכתב משותף הורה וילד המסביר את הקשיים והאתגרים בהתמודדות היומיומית.
  • אפוטרופסות – אם ניתנה אפוטרופסות להורה לאחר גיל 18 או שמתקיים תהליך כזה, יש לצרף אישור.
  • קבלת ייעוץ ב'יד מכוונת' – תחלואה נוספת היא שכיחה מאוד אצל צעירים על רצף האוטיזם, ויכולה לכלול תחלואה גופנית ומצבים פסיכיאטריים נלווים. כדי שהוועדה הרפואית תוכל להתייחס לתחלואה זו ולקבוע זכאות הנוגעת לכלל המצבים הרפואיים הרלוונטיים, מומלץ מאוד לפנות מוקדם ככל האפשר לקבלת ייעוץ ב'יד מכוונת' ולהוסיף מסמכים לתביעה בהתאם להנחייתם (שימו לב כי אלו"ט מספקת ייעוץ וטיפול משפטי רק בנוגע לעילת אוטיזם). אפשר לתאם ייעוץ באמצעות פנייה טלפונית למוקד 'יד מכוונת': 2496*. למידע נוסף ולרשימת המוקדים ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.

החלטת הוועדה הרפואית

החלטת הוועדה הרפואית נשלחת בדואר, והיא אמורה להתקבל בתוך שלושה חודשים. אפשר לבדוק את סטטוס ההחלטה גם במוקד הביטוח הלאומי, בטלפון 6050* ובאזור האישי באתר הביטוח הלאומי.

גמלה רטרואקטיבית

גמלה רטרואקטיבית ניתן לקבל עד 12 חודשים לפני יום הגשת התביעה.  את הבקשה יש לכלול בתביעה לגמלת ילד נכה או בערר

חשוב לציין כי הגמלה הרטרואקטיבית לא ניתנת אוטומטית; מומלץ לבקשה עם הגשת התביעה העיקרית ולצרף מסמכים המעידים כי בשנה שלפני הגשת התביעה וטרם קבלת האבחון הרשמי היו סימנים מעידים הקשורים לאוטיזם.

במידה ולא ניתנה הזכאות לגמלה רטרואקטיבית לחודשים שקדמו ליום הגשת התביעה או לחילופין ניתנה גמלה רק עבור חלק מהזמן (פחות מ12 חודשים) - ניתן להגיש ערר על החלטת הועדה הרפואית שלא להעניק גמלה רטרואקטיבית.

דוגמא לנוסח להגשת ערר על סירוב לקבלת גמלה רטרואקטיבית

** חשוב לציין כי קיימת אפשרות של פתיחת התיק מחדש כאשר מגישים בקשה לגמלה רטרואקטיבית . 

הגשת ערר על החלטת המוסד לביטוח לאומי הדוחה בקשה להכרה בנכות

ראו בפרק על הגשת ערר

האתר נמצא עדיין בשלבי בניה. חלק מן התכנים ו/או תפקודים עלולים להיות חסרים
כל המידע
לשעת חירום
הכנסו עכשיו
דילוג לתוכן
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.