Menu Close

מעונות יום

מעונות יום

תקציר הזכות

פעוט המאובחן על רצף האוטיזם המוכר בביטוח הלאומי, זכאי לשיבוץ במעון יום שיקומי-תקשורתי הכולל סל שירותים ייעודי. על פי חוק, פעוט שזכאי למעון יום שיקומי זכאי גם להסעה מותאמת לצרכיו הכוללת מלווה, מהבית אל המעון ובחזרה.

מהי הזכות

מהו מעון יום שיקומי 

מעונות יום שיקומיים פועלים תחת משרד הרווחה ומיועדים לגילאי חצי שנה-שלוש שנים. במעונות מופעלת תכנית טיפול בריאותי מקדם (טב"מ) המתוקצבת ומפוקחת על ידי משרד הבריאות. ישנם מספר סוגים של מעונות שיקומיים (תקשורתיים, רב-נכותיים, מעונות לפעוטות עיוורים ולקויי ראיה, מעונות לפעוטות חירשים ולקויי שמיעה).

שירותים במסגרת מעון היום השיקומי תקשורתי

מעונות יום שיקומיים-תקשורתיים כוללים שירותי חינוך ותכנית טיפולית אינטנסיבית המותאמת אישית לפעוט. התכנית הטיפולית כוללת טיפולים בהיקף של 10.5 שעות שבועיות מהתחומים הבאים: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, פיזיותרפיה, ליווי מנתח/ת התנהגות (בחלק מהמסגרות) ופיקוח רפואי. 

חלק משעות הטיפול יכולות להיות מיושמות בדרך של הדרכת הורים. 

הסל כולל 3.5 שעות נוספות המיועדות להדרכת הצוותים, הכנה של התכנית האישית ועדכונה בהתאם למטרות הטיפול האישיות.  

שיבוץ חלופי למעון יום שיקומי רב-נכותי 

במידה וקיימת אבחנה נוספת מלבד אוטיזם, יתכן שיוחלט לשבץ את הפעוט במעון יום שיקומי-רב נכותי. במקרים בהם הפעוט הוא גם לקוי ראייה או שמיעה, יתכן שישובץ למעון ייעודי לאוכלוסייה זו. 

החלטה כזו תתבסס על שיקולים מקצועיים ובהתחשב בצרכיו הספציפיים של הפעוט.

סל הטיפולים הניתן במעון יום שיקומי רב נכותי או ייעודי ללקויי ראייה או שמיעה, עשוי להיות קטן מזה הניתן במעון יום שיקומי תקשורתי. 

להלן הסבר על ההבדלים האפשריים בסל הטיפולים. 

• כאמור במעונות יום שיקומיים תקשורתיים הסל כולל 10.5 שעות טיפול (טיפול ישיר בילד או הדרכת הורים), ועוד 3.5 שעות עבור הדרכת צוותים, בניית התכנית האישית ועדכונה לאורך השנה.  

• במעונות יום שיקומיים שאינם תקשורתיים ובהם פחות מארבעה ילדים על הרצף - ניתן סל של 3 שעות טיפול פרטני. ניתן לבקש הגדלה פרטנית של הסל ב-7.5 שעות נוספות (השלמה לסל בהיקף 10.5), ואם הדבר לא מתאפשר במסגרת, ניתן לבקש החזרים ממשרד הבריאות עבור השלמת טיפולים אלו באופן פרטי (לקבלת מידע מלא והסדרת הזכאות יש לפנות למחלקה לאוטיזם במשרד הבריאות),   

• במעונות יום שיקומיים לא תקשורתיים עם ארבעה ילדים או יותר עם אבחנת אוטיזם – ניתן לקבל את הסל המלא, המונה 10.5 שעות טיפול, כמו במעון שיקומי-תקשורתי. 

שימו לב: למעוניינים בשילוב במעון רגיל – ישנה זכאות לסייעת אישית. הזכאות תקפה במעונות היום הרגילים (ויצ"ו, נעמת, אמונה וכו') או במשפחתונים פרטיים מפוקחים המוכרים ע"י משרד החינוך. להרחבה בנושא לחצו כאן  

תנאי הזכאות

• אבחון אוטיזם מלא (חלק רפואי וחלק פסיכולוגי) 
• זכאות לגמלת ילד נכה בביטוח לאומי
• הכרה במשרד הרווחה – מנהל מוגבלויות 
• הזכאות חלה על פעוטות בגילאים חצי שנה עד שלוש שנים
• תשלום השתתפות עצמית לפי רמת הכנסה (להרחבה ראו כאן)

מימוש הזכאות

לצורך מימוש הזכאות יש להשלים את תהליך ההכרה בביטוח הלאומי (קביעת זכאות לגמלת ילד נכה בגין אוטיזם) ולפנות לעו"ס המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית בה מתגורר הפעוט ולצרף את המסמכים הבאים: 
• אבחונים
• אישור זכאות לגמלת ילד נכה מהביטוח הלאומי
• דוחות חינוכיים או טיפוליים במידה וישנם 
• מסמכים המעידים על רמת הכנסה לפי הנחיית עו"ס הרשות: 

מידע נוסף

טבלת השתתפות עצמית במעונות יום ומשפחתונים, עדכנית ליום 1 בספטמבר 2021 

מקור משפטי 

חוק מעונות יום שיקומיים

תקנות מעונות יום שיקומיים

האתר נמצא עדיין בשלבי בניה. חלק מן התכנים ו/או תפקודים עלולים להיות חסרים
כל המידע
לשעת חירום
הכנסו עכשיו
דילוג לתוכן
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.