"תעסוקה היא מאבני היסוד של חיים בוגרים. לכל אדם, ללא קשר ליכולותיו ומגבלותיו, יש זכות בסיסית לקחת חלק בתעסוקה משמעותית ולהרגיש שהוא תורם לחברה".
"תעסוקה היא מאבני היסוד של חיים בוגרים. לכל אדם, ללא קשר ליכולותיו ומגבלותיו, יש זכות בסיסית לקחת חלק בתעסוקה משמעותית ולהרגיש שהוא תורם לחברה".
תעסוקה מתייחסת למגוון הפעילויות והתפקידים אותם לוקח על עצמו אדם מבוגר במטרה להצליח למלא את שגרות היומיום שלו, לעסוק בתחומים שמעניינים אותו, לתרום לחברה ולהגשים את מטרותיו האישיות. לתעסוקה תפקיד יקר ערך בחיי המבוגר מפני שהיא משפיעה על אספקטים מגוונים בזהותו, על קשריו הבינאישיים ועל רווחתו הנפשית. מעורבות בתעסוקה משמעותית מקדמת תחושת מטרה, ערך עצמי וסיפוק אישי ויש לה השפעה נרחבת על בריאות פיזית ונפשית.
מה הוא מרכז יום ותעסוקה ולמי מיועד?
מרכז יום ותעסוקה (מית"ל) מיועד למבוגרים על הרצף האוטיסטי מגיל 21 ומעלה, המתגוררים ב"בתים לחיים" של אלו"ט, או בבית הוריהם בקהילה. מסגרת זו נועדה לענות על צרכיהם הייחודיים של אנשים אלה בתחום השיקומי-תעסוקתי, ולהתאים להם תוכניות עבודה, למידה ופנאי המקדמות אפשרויות בחירה, סוכנות עצמית, השתתפות בפעילות בסביבה הטבעית ובקהילה בה הם חיים ואיכות חיים מיטבית. התאמת התוכניות האישיות נעשית בליווי אנשי מקצוע מתחומי הבריאות (ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, ניתוח התנהגות, עבודה סוציאלית) על מנת להבטיח גישה כוללנית ורב מימדית.
מטרות העבודה במרכזי היום והתעסוקה:
במעבר מילדות לבגרות ולמסגרת תעסוקתית, מבוגרים אוטיסטים זקוקים לתהליך חינוכי-שיקומי הכולל בתוכו הכרת עולם התעסוקה על מרכיביו השונים, רכישת מיומנויות תלויות עיסוק נבחר וכן זיהוי הכישורים הנדרשים והקודים החברתיים הנלווים לכך.
תפקידן של מסגרות היום והתעסוקה הנו להציע רצף תעסוקתי, ומענה למגוון יכולות תעסוקה, ובכך להביא לידי מימוש את יכולותיו וכישוריו של הפרט, תוך התייחסות לצרכים האופייניים לאוטיסטים/ות, ביניהם אתגרי הויסות החושי והרגשי, התקשורת והשפה.
המרכזים שלנו פועלים על פי עקרונות המודל הבינלאומי לסיווג של תפקוד, מוגבלות ובריאות (International Classification of Functioning, disability and health), שהוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO, 1999, 2001). המודל מדגיש את החשיבות של איכות חיים והשתתפות של אנשים עם מוגבלות בחברה, ומושתת על עקרונות הנורמליזציה וההכללה בשיקום:
· הכללה – עידוד השתתפות ושילוב של אנשים בהיבטים השונים של החיים, ומתן הזדמנויות ללמידה, תעסוקה ופעילות חברתית. לכן, מעבר לשילוב האדם בתעסוקה, מסגרות היום כוללות כיתות למידה עם מערכי לימוד חדשניים ומותאמים בתחומי ידע מגוונים, תכני אקטואליה וכן פעילויות פנאי, חוגי העשרה, תרומה לקהילה ועוד.
· אינדיבידואציה – הכרה וכבוד לצרכים הייחודיים, להעדפות ולשאיפות של האדם והתאמת תכנית התעסוקה עבורו לפיהם, אם בתוך המרכז המוגן, ואם בשילוב מחוצה לו בתעסוקה נתמכת בקהילה (פירוט מודלים שונים לתעסוקה בהמשך). לפיכך, כל קליטה של אדם במרכז היום והתעסוקה מתחילה בהערכת כישוריו וצרכיו על מנת לבנות לו תכנית אישית.
· נגישות – הסרת סטיגמות ומגבלות פיזיות, חברתיות ומתן הזדמנות שווה לכל אדם לקבל שירותים מותאמים, בין היתר על ידי התאמות הסביבה הפיזית ומתן אמצעים נדרשים להבנה וביטוי עצמאי בהתאם לצרכים אישיים.
· העצמה – קידום הגדרה עצמית, בחירה ועצמאות, ומתן הזדמנויות לאדם לבחור ולהיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות לגביו. במרכזי היום והתעסוקה אנו שואפים לספק פעילויות מגוונות המייצרות סיפוק ועניין, להקנות ביטחון ועצמאות בעבודה ולספק הצלחות הנדרשות להעלאת הדימוי העצמי.
· שאיפה לרווחה וסביבה מיטבית – שאיפה לחיים יצירתיים ובעלי ערך, הקרובים ככל שניתן לחיי האדם ללא מוגבלות, לדוגמא ע"י הפרדה בין התעסוקה לבין הבית, וכאמור הזדמנויות מגוונות לעבודה יצרנית, העשרה ולמידה.
מודלים שונים של פעילות במרכזי היום והתעסוקה:
· מרכז תעסוקה מוגן – מאופיין בסדר יום הכולל עבודות מפעליות, סדנאות בעלות אופי יצירתי-אומנותי (ציור, קרמיקה, עיסת נייר, פסיפס, נגרות ועוד), סדנאות למידה, פעילויות לשיפור תפקודי יום יום, העשרה ועוד.
· מרכז תעסוקה בעל אופי חקלאי/כפרי – מרכז המיועד לא.נשים הזקוקים לשילוב במקומות פתוחים/מרחבים.
· תעסוקה נתמכת – שילוב במפעלים או חברות בקהילה של קבוצה מלווה במדריך.
· שילוב פרטני – שילוב יחידני, ללא תמיכת מדריך, בתעסוקה עצמאית בקהילה.