הגישה הטיפולית
העבודה בגני התקשורת של אלו"ט מבוססת על מודל התפתחותי-התנהגותי, אשר שם בבסיס החשיבה והפרקטיקה את הצרכים ההתפתחותיים השונים של הילדים המטופלים, תוך התייחסות לגיל ולמאפיינים האינדיבידואליים בתחומי ההתפתחות השונים של כל ילד. מטרת העל של הטיפול היא יצירת well being , ולכן אנו עסוקים בקידום התפקוד היומיומי בתחומי ההתפתחות השונים ובכלל זה יכולת לביטוי עצמי ותקשורת הצרכים, הרצונות, המחשבות והרגשות, יכולת להישמע ולהימצא באינטראקציה, לבחור, לבסס אוטונומיה ועצמאות. זאת מתוך אמונה כי קידום תשתיות ומיומנויות תפקודיות יאפשר לילד בבגרותו לפתח תפיסה עצמית חיובית, תחושת מסוגלות ויכולת לבחור ולהשפיע על עולמו.
העבודה בגנים, עם ילדים בגיל הרך, מאופיינת, ככל עבודה חינוכית או טיפולית עם הגיל הזה (גם בהתפתחות נוירוטיפיקאלית), בכך שחלק מתפקידו של המבוגר הוא להכיר לילד את העולם, להגדיר גבולות ואפשרויות, ולסייע לילד ללמוד ולהכיר את הסביבה ואת עצמו ובהדרגה לבסס זהות עצמית.
ניתוח התנהגות היא גישה המביאה איתה ארגז כלים, המסייע בלמידה. מטרתו להקנות לילדים את המיומנויות שיסייעו להם לתקשר, להישמע, לבסס איכות חיים ועצמאות ולהשתלב בחברה בהתאם לצרכיהם ויכולותיהם. מחקרים רבים על ניתוח התנהגות הראו יעילות רבה בהקניית מיומנויות שונות. בבסיס העבודה ההתנהגותית המתקיימת בגנים שלנו, עומדת הערכת הסיבות, המניעים והצרכים העומדים מאחורי
ההתנהגויות של אנשים וילדים ומה הן מבטאות. על בסיס זה נבנות מטרות הטיפול ודרכי הטיפול, מתוך מטרה לספק צרכים אלו – ותוך שיח התפתחותי תמידי עם אנשי הטיפול השונים.
אנו רואים את הורי הילדים בגיל הרך כשותפים מרכזיים ומובילים בחשיבה על צרכי הילדים וקידום יכולתם להשתתף בסביבות חיים מגוונות. עבודתנו המשותפת עם ההורים ועם צוותי החינוך בקידום המיומנויות של הילדים, מהווה בסיס ליכולתם כמתבגרים ובוגרים בעתיד, להשמיע את קולם ולחיות את החיים בהם הם בוחרים. על כן, כבר בתהליכים ההתפתחותיים הראשוניים המשמעותיים שעוברים הילדים בתקופת הגן (כגון גמילה מחיתולים, רכישת מיומנויות עצמאות שונות, רכישת שפה ומיומנויות תקשורת וכד) אנו עסוקים בבניית הבסיס לאוטונומיה ולבניית הזהות העצמית.
הידעת?…
חוק מעונות יום שיקומיים בשנת 2000 קובע את זכותם של פעוטות עם מוגבלות, לרבות על הספקטרום האוטיסטי, לטיפול ולחינוך במסגרות יום ייעודיות.
לתרומה