תלמידים על הרצף האוטיסטי זכאים לשיבוץ בהתאם להחלטת ועדת זכאות ואפיון וכן בהתאם לכללי תקנות וכללי הרישום ברשות המקומית.
תלמידים על הרצף האוטיסטי זכאים לשיבוץ בהתאם לבחירת ההורים באשר לסוג המסגרת החינוכית במסגרת ועדת זכאות ואפיון.
עבודת השיבוץ הינה באחריות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה התלמיד מתגורר.
הורים אשר בחרו כי ילדיהם ילמדו במסגרות חינוך מיוחד, לרבות כיתות תקשורת בבית ספר רגיל, ובתי ספר כוללניים- ישובצו על ידי ועדת שיבוץ ברשות המקומית.
ההורים אשר בחרו כי ילדיהם ישתלבו בחינוך הכללי, ישובצו במחלקת רישום תלמידים ברשות המקומית.
הגורמים שיובאו בחשבון בקביעת השיבוץ של תלמיד במסגרת החינוך המיוחד:
1. בחירת ההורים על סוג המסגרת בועדת זכאות ואפיון.
2. בחירת ההורים באשר לזרם החינוך: ממלכתי, ממלכתי- דתי, או החינוך התורני.
3. המרחק של המסגרת החינוכית ממקום המגורים של התלמיד – יש לשבץ את התלמיד במסגרת המתאימה ככל האפשר לאזור מגוריו.
4. אפיון המוגבלות של התלמיד- בהתאם להחלטת ועדת זכאות ואפיון
5. תקנות וכללי הרישום והעברה
6. במידה ואין מקום פנוי במסגרת המתאימה או במידה ואין מסגרת מתאימה ברשות-
יש לבחון שיבוץ ברשות סמוכה- במקרה כזה יש להתחשב גם במרחק הנסיעה.
רישום תלמידים בחינוך הכללי, בנוסף, להחלטת ועדת זכאות ואפיון הינו גם בהתאם לאזורי רישום ברשות המקומית, ובמועצות אזוריות בהתאם למיפוי הבין יישובי
החלטת ועדת זכאות ואפיון באשר לקבלת שירותי חינוך מיוחדים בין אם זה שילוב בחינוך הכללי יחד עם סל אישי או בין אם זה בחירה במסגרות של חינוך מיוחד לרבות כיתות תקשורת ובתי ספר כוללניים.
• ההורים אינם מוזמנים לוועדות שיבוץ.
• ההורים אינם יכולים לבחור מסגרת ספציפית אלא רק את סוג המסגרת.
• אם ישנה מסגרת חינוכית מסוימת שההורים מעוניינים בה, חשוב שיציינו את שמה קודם לכן, בעת קיום דיון בועדת זכאות ואפיון.
• בקשתם של ההורים נלקחת בחשבון בוועדת השיבוץ, אך לא תמיד ניתן להיענות לבקשה, מסיבות מערכתיות.
• הסכמת הרשות המקומית לבקשת ההורים לשיבוץ למסגרת ספציפית אינה בהכרח מקנה זכאות להסעת התלמיד למסגרת.
• התלמיד רשאי לבחור את זרם החינוך הרצוי לו: ממלכתי, ממלכתי- דתי, או החינוך התורני
זכאות להסעה הינה למסגרת שהכי מתאימה והכי קרובה לאזור מגוריו, וכן בהתאם לכללי הרישום של הרשות המקומית- בחירת ההורים במסגרת חינוכית אחרת שלא באזור רישום של התלמיד לא תזכה בהסעה - להרחבה בנושא הסעות תלמידים על הרצף האוטיסטי לחצו כאן
כיתות תקשורת ובתי ספר כוללניים- ועדת השיבוץ ברשות המקומית
הודעות על שיבוצים מועדת השיבוץ יימסרו באמצע חודש יולי, וייתכן אף לאחר מכן בשל שיבוצים מאוחרים של תלמידים על הרצף האוטיסטי.
שילוב- לפנות לרישום במחלקת רישום ברשות המקומית בהתאם לזמני הרישום של הרשות.
כאשר לא מרוצים מהשיבוץ ניתן להגיש ערעור על השיבוץ.
ניתן להגיש ערעור על החלטת השיבוץ- נקרא- בקשת העברה
בקשת העברה ניתן להגיש בסיום מועדי הרישום
וכן ניתן להגיש בכל עת- משיקולים פדגוגיים, חינוכיים.
ממולץ לצרף חוו"ד מומחה- במקרים רפואיים/רגשיים
ערר על החלטת העברה- ניתן להגיש למנהל המחוז תוך 7 ימים
תשובת מנהל המחוז תינתן תוך 7 ימים, כאשר ההחלטה היא סופית מבחינת משרד החינוך.
כן יש אפשרות להגיש עתירה מנהלית כנגד החלטת משרד החינוך בבית משפט לעניינים מנהליים.
רישום ושיבוץ תלמידים מפונים- הנחיות משרד החינוך מחודשים מאי ויולי, 2024, מורות כי יש לדאוג לשיבוץ ורישום של כל תלמיד שפונה על פי החלטת הממשלה וכן כל תלמיד שפונה עצמאית.
על ההורים יש להגיש מסמכים על מגורים ברשות הקולטת+אישור פינוי מהרשות ממנה התפנו.
על הרשויות המקומיות לפתוח מסגרות נוספות במידה ולא ניתן לשבץ במסגרות הקיימות.
חוזר מנכ"ל שיבוץ תלמידים במסגרות החינוך המיוחד
תקנות לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום), תשי"ט-1959
תקנות חינוך ממלכתי (העברה), תשי"ט-1959
רישום תלמידים מפונים ביישובים שפונו על פי החלטת ממשלה- הוראת שעה
רישום תלמידים מפונים - שילוב תלמידים מאזורי הלחימה מפונים או מתפנים,
במוסדות חינוך ברשויות קולטות - מלחמת "חרבות הברזל" )הוראת שעה
אוטיזם הוא מצב התפתחותי- נוירולוגי המאופיין בשונות המשפיעה על שני תחומים עיקריים: