click to menu Menu Close
Menu Close
מידע לשעת חירום

ועדות זכאות ואפיון שלא במועד (ועדה חריגה) לשירותי חינוך מיוחדים

ועדות זכאות ואפיון שלא במועד (ועדה חריגה) לשירותי חינוך מיוחדים
לקריאה
תקציר הזכות

תלמידים על הרצף האוטיסטי עשויים להיות זכאים בתנאים מסויימים לדיון בוועדת זכאות ואפיון חריגה שאינה במועד.

לקריאה
מהי הזכות

ועדת זכאות ואפיון חריגה מתקיימת במקרים חריגים של הגשת בקשה מאוחרת, כלומר אחרי המועד שנקבע להגיש בקשה לוועדה רגילה- עד לתאריך 31.3 לאותה שנה.
לדוגמה, אם התלמיד אובחן עם אוטיזם לאחר ה-31 במרץ, או אם התחיל את תהליך האבחון לפני התאריך הזה אך והוריו לא הודיעו על כך בזמן, הבקשה לוועדה חריגה עשויה להיות הדרך היחידה לקבלת זכאות לשירותי חינוך מיוחדים לאותה שנה או לשנה לאחר מכן. במקרים כאלו, יש להציג טיעונים משכנעים ומסמכים תומכים כדי להצדיק את הצורך בסטייה מהנוהל הרגיל.

לקריאה
תנאי הזכאות

עצם קיום אבחנה חדשה אינו מהווה עילה אוטומטית לקיום ועדה חריגה.
להלן המקרים שבגינם יש לקיים ועדה שלא במועד הקבוע (ועדה חריגה):
1) תלמידים המשתחררים מאשפוז ונדרשים עבורם שירותי חינוך מיוחדים על פי המלצת בית החולים או על פי מסמך קביל
2) תלמידים שנשרו מפנימייה או עזבו אותה, וקיימת המלצה לשירותי חינוך מיוחדים על ידי מפקח כולל לאחר שיח עם מפקח חינוך מיוחד ו/או קיים מסמך קביל על אבחנת המוגבלות בגינם
3) תלמידים עולים חדשים או תושבים חוזרים שהגיעו לארץ לאחר חלוף מועד ההפניה לוועדת זכאות ואפיון שקיימים בגינם מסמכים קבילים עדכניים
4) תלמידים שעברו תאונות או טראומות נפשיות או פיזיות ונשקלת האפשרות לשירותי חינוך מיוחדים עבורם
5) תלמידים במצבי חירום חריגים על פי חוות דעת של עובד סוציאלי שהוא פקיד סעד ושנדרשים בעבורם שירותי חינוך מיוחדים
6) תלמידים עם מוגבלויות לרבות אוטיזם בתפקוד חריג במיוחד או בנסיבות חריגות, כמו:
o ילדים בגני ילדים עם כל סוגי המוגבלויות.
o תלמידים בבתי ספר (יסודי, חטיבת ביניים ותיכון) עם מוגבלויות שכליות, אוטיזם, הפרעות נפשיות, מוגבלות פיזית, קשיי שמיעה, בעיות בראייה, מחלות או תסמונות נדירות והפרעות התנהגות.
במקרים כאלה, כאשר יש החמרה או ירידה בתפקוד של התלמיד בתחומים שונים (כמו חברתי, רגשי, התנהגותי או לימודי), ניתן לשקול קיום וועדה חריגה.
בנוסף, אם מדובר בתלמיד שזו השנה הראשונה שלו במערכת החינוך, ולא היה גורם שיכול היה להצביע על הבעיה קודם, ייתכן שיהיה מקום לקיים ועדה חריגה.
הסעיף האחרון, סעיף 6, הוא הרלוונטי ביותר להגשת בקשה לוועדה חריגה עבור ילדים על הרצף האוטיסטי. סעיף זה מתייחס למצבים בהם יש תפקוד חריג במיוחד או נסיבות חריגות ומיוחדות. הוא חל על תלמידים בגני ילדים ובבתי הספר (יסודי, חטיבת ביניים וחטיבה עליונה) עם מוגבלויות שונות, כולל מוגבלות על רצף האוטיזם.
ועדת זכאות ואפיון יכולה לקבוע זכאות לשירותי חינוך מיוחדים כבר בשנה הנוכחית, במסגרת גן או כיתה רגילה. ההורים יוכלו לבחור את סוג המסגרת לחינוך מיוחד בשנה הנוכחית, בתנאי שיש מקום במסגרות המתאימות. במקרה כזה, ההורים יוכלו לבחור את המסגרת לשנה הבאה.
אם הוחלט שלא לקיים ועדה חריגה, יש לשלוח להורים את הנימוקים להחלטה.

לקריאה
אופן המימוש

o יש לשלוח את הבקשה למנהל המחוז, ולציין במייל גם את המפקחת הרלוונטית, שכן בפועל המפקחות דנות בבקשות.
o במידה והונחתם להגיש את הבקשה באמצעות מערכת ממוחשבת (תלוי במחוז), מומלץ בכל זאת לשלוח מייל נוסף למנהל המחוז ולציין כי הבקשה הוגשה גם במערכת הממוחשבת.

לכל הפרטים לגביי אופן הגשת הבקשה בהתאם למחוזות לחצו כאן לפורטל הורים של משרד החינוך

2. כתיבת בקשה מפורטת
כדי לחזק את הבקשה, מומלץ לכתוב לצרף מכתב הכולל את הנקודות הבאות (ככל שהן רלוונטיות):
o רקע על הילד וצרכיו
תארו את ההיסטוריה של הילד, את הקשיים שאיתם הוא מתמודד, ואת הסיבה לכך שהוא זקוק לתמיכות מיוחדות (כגון סייעת אישית, טיפולים פרא-רפואיים). הסבירו גם את ההשלכות האפשריות במידה והילד לא יקבל את התמיכות הנדרשות. למשל, עלולה להתרחש רגרסיה התפתחותית, פגיעה ביכולות התקשורתיות, עלייה בהתפרצויות זעם, או קשיים משמעותיים בהתמודדות הרגשית והחברתית שלו. חשוב לתאר כיצד היעדר התמיכות עלול להשפיע על התקדמותו, על איכות חייו ועל יכולתו להשתלב במסגרת הלימודית והחברתית.
o הסבר על "תפקוד חריג במיוחד"
במקרים בהם יש ירידה משמעותית בתפקוד הילד (חברתי, רגשי, התנהגותי, לימודי), יש להדגיש זאת ולהביא דוגמאות ספציפיות.
o התייחסות ל"נסיבות חריגות ומיוחדות"
אם מתקיימות נסיבות חריגות (למשל: הגעה חדשה למערכת החינוך, קושי שלא זוהה בזמן), פרטו את המקרה והסבירו מדוע הנסיבות מיוחדות וחריגות.
o תלמידים בשנתם הראשונה במערכת החינוך
אם מדובר בפעוט שהצטרף למערכת החינוך לראשונה, ציינו את הצורך הקריטי במתן מענים מותאמים בגיל זה.
3. פגמים בתהליך
אם במהלך התהליך נגרמו פגמים, כגון קבלת מידע שגוי, מידע חסר או מידע שלא הונגש כראוי, וכתוצאה מכך לא הוגשה הבקשה לוועדות הזכאות והאפיון במועד, חשוב לציין זאת בבקשה. יש לפרט באופן ברור כיצד הפגמים הללו השפיעו על יכולתכם לפעול בזמן, אילו קשיים הם יצרו עבורכם, וכיצד עיכוב זה פגע בקבלת המענה המתאים לילדכם.
4. מסמכים תומכים
חשוב לצרף מסמכים מאנשי מקצוע (רופאים, מטפלים פרא-רפואיים, דוחות חינוכיים או סוציאליים) אשר מחזקים את טיעוניכם. מסמכים אלו יכולים לכלול מידע על הקשיים של הילד, הצרכים שלו וההשלכות של היעדר תמיכות מתאימות.

לקריאה
שימו לב

במקרה שאושרה לתלמיד ועדה חריגה, ההורים יהיו זכאים לבחור מסגרת לחינוך מיוחד
מיוחד בשנה הנוכחית בכפוף למקומות פנויים במסגרות החינוך המיוחד. במידה
ולא יהיו מקומות פנויים במסגרות החינוך המיוחד, תהייה הוועדה רשאית לקבוע לו
זכאות למסגרת חינוך רגילה עם סל אישי בשנה הנוכחית.

לקריאה
מידע נוסף

אם בקשה לוועדה חריגה נדחית, יש כמה דרכים להתמודד עם המצב:
1. עתירה מנהלית: ניתן להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט במטרה לערער על ההחלטה. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר בתהליך משפטי מורכב שיכול לקחת זמן.
2. הגשת בקשה חוזרת: אפשר להגיש בקשה נוספת, תוך הוספת טיעונים חדשים ומסמכים תומכים, כמו דוחות רפואיים או חוות דעת מקצועיות מרופאים, מטפלים פרא רפואיים, וצוותי החינוך. מסמכים חדשים עשויים לשכנע את הוועדה לשקול מחדש את המקרה.

מהו אוטיזם

אוטיזם הוא מצב התפתחותי- נוירולוגי המאופיין בשונות המשפיעה על שני תחומים עיקריים:

  • תקשורת
  • חברתית עם
  • הסביבה
  • התנהגות ותחומי
  • עניין חזרתיים
  • ומצומצמים