click to menu Menu Close
Menu Close
מידע לשעת חירום

ועדות זכאות ואפיון לשירותי חינוך מיוחדים

ועדות זכאות ואפיון לשירותי חינוך מיוחדים
לקריאה
תקציר הזכות

ועדות זכאות ואפיון לתלמידים על הרצף האוטיסטי נועדו לקבוע את זכאותם לשירותי חינוך מיוחדים, כגון סייעת, התאמות למידה ומסגרת חינוכית מתאימה, בהתבסס על צורכיהם האישיים, תוך שיתוף ההורים בקבלת ההחלטות.

לקריאה
מהי הזכות

ועדות זכאות ואפיון הן הליך מרכזי במערכת החינוך שמטרתו לקבוע את הזכאות של התלמידים על הרצף האוטיסטי, לשירותי חינוך מיוחדים המותאמים לצורכיהם האישיים.

לקריאה
מהי ועדת זכאות ואפיון?

זו ועדה מקצועית שמתכנסת כדי להעריך את הצרכים החינוכיים של תלמידים על הרצף האוטיסטי ולקבוע את זכאותם לשירותי חינוך מיוחדים, כגון:
• בחירת מסגרת חינוכית מותאמת (גן חינוך מיוחד, בית ספר כוללני, כיתת תקשורת, או שילוב בכיתה רגילה).
• סייעת אישית
• שירותים פרא-רפואיים (קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק).

לקריאה
מי משתתף בדיון בוועדת זכאות ואפיון?

הוועדה מורכבת מאנשי מקצוע והורים, וכולם שם כדי לדון בצרכים של ילדכם בצורה המקצועית והמיטיבה ביותר. הנה הפירוט:
1. יושב ראש הוועדה – נציג משרד החינוך, עם ניסיון והכשרה מיוחדת בתחום החינוך המיוחד.
2. נציג מהרשות המקומית – בדרך כלל מנהל מחלקת החינוך או מישהו מטעמו עם ידע או ניסיון בחינוך מיוחד.
3. מפקחים על החינוך – מפקח על החינוך המיוחד ומפקח על החינוך הרגיל (או מי שמייצג אותם).
4. פסיכולוג חינוכי – מטעם הרשות המקומית, כדי להוסיף נקודת מבט מקצועית על התפתחות הילד.
5. נציג הורים – הורה לילד עם צרכים מיוחדים, שנבחר מתוך רשימת הורים שאושרו על-ידי משרד החינוך.
6. נציג מהמוסד החינוכי – בדרך כלל חבר צוות רב-מקצועי שמכיר את הילד וליווה אותו במסגרת החינוכית.
7. אנשי מקצוע נוספים – הוועדה יכולה להזמין מומחים נוספים כמו רופא או עובד סוציאלי, אם יש בכך צורך.
ומה לגבי ההורים והתלמיד?
• אתם ההורים מוזמנים תמיד! זה הזמן שלכם להשמיע את קולכם, להביא מסמכים וחוות דעת, ולספר על הצרכים של ילדכם.
• אם תרצו, תוכלו להזמין לדיון גם מומחה מטעמכם, כמו רופא או עובד סוציאלי, שיציג את חוות דעתו.
• אתם אלו שבוחרים את סוג המסגרת החינוכית שבה ילדכם ילמד בה, למעט במקרים מאוד חריגים שבהם ההחלטה אינה עולה בקנה אחד עם טובת הילד.

יש לשים לב שהנכם רשאים לבחור את סוג המסגרת ולא מסגרת ספציפית – להרחבה ראו שיבוצי תלמידים על הרצף האוטיסטי

• גם התלמיד עצמו יכול להשתתף אם אתם רואים בכך ערך.
האם אפשר לקיים דיון בלעדיכם?
לא. אם לא הוזמנתם לדיון או לא ניתנה לכם אפשרות לבחור מועד חלופי שמתאים לכם – הדיון לא יתקיים.
מטרת הוועדה היא להבטיח את המענה

לקריאה
מה קובעת ועדת זכאות ואפיון?

בוועדת זכאות ואפיון מתקבלות מספר החלטות חשובות שנועדו להבטיח לילדכם את התמיכה החינוכית והטיפולית המיטבית:
1. קוד האיפיון של הילד
הוועדה קובעת מהו המאפיין המרכזי של הילד (לדוגמה: אוטיזם, עיכוב התפתחותי, או תחלואה כפולה). קוד האיפיון הוא הבסיס לקביעת המסגרת החינוכית והיקף התמיכות שמתאימים לילדכם.
2. בחירת המסגרת החינוכית
אתם, ההורים, תבחרו את סוג המסגרת שהכי מתאימה לדעתכם לילדכם.
o בגיל הגן: ניתן לבחור בין שילוב בגן רגיל,או גן תקשורת
o במסגרות בית-ספריות: הבחירה היא בין שילוב בכיתה רגילה, כיתת תקשורת בבית ספר רגיל, או בית ספר מיוחד (כוללני).
3. רמת תפקוד והיקף התמיכות
הוועדה תקבע את רמת התפקוד של הילד, הנעה בין רמה 1 (הכי פחות תמיכה נדרשת) לרמה 4 (הכי הרבה תמיכה נדרשת). רמת התפקוד משפיעה ישירות על היקף סל התמיכות האישי של הילד.
מה ניתן לעשות עם סל התמיכות?
שעות הסל האישי יכולות לשמש ל:
• שעות הוראה פרטניות.
• טיפולים מקצועיים (כמו ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, ועוד).
• שעות ליווי של סייעת:
o שעה אחת בסל שווה ל-4.3 שעות סיוע בגנים, בבתי ספר יסודיים ובחטיבות ביניים.
o שעה אחת בסל שווה ל-5.4 שעות סיוע בתיכון.
חשוב לדעת:
• פילוח הסל האישי נקבע בהמשך במסגרת ועדת פילוח, בשיתוף פעולה עם הצוות החינוכי והטיפולי, תוך התאמה לצורכי הילד.
פרוטוקול הדיון בוועדת זכאות ואפיון צריך להישלח אל ההורים בהקדם האפשרי לאחר סיום הדיון, ולא יאוחר מ-14 ימים מיום הדיון או ממועד קבלת ההחלטה, תלוי מהו המועד המוקדם ביותר.
דיון חוזר של ועדת זכאות ואפיון
בכל שלוש שנים, הוועדה עורכת דיון חוזר על מצב התלמיד, ביוזמת מנהל בית הספר שבו הוא לומד. בדיון הזה, הוועדה יכולה לקבל החלטות על בסיס המסמכים שהוגשו, מבלי להזמין את ההורים. אם הוועדה דנה רק על סמך המסמכים, היא לא תוכל לשנות את המסגרת החינוכית של הילד אם זו הייתה החלטת ההורים.
לפעמים, הדיון החוזר יכול להתקיים גם לפני שעברו שלוש שנים, אם לפחות שנה עברה מאז ההחלטה הקודמת. הדיון יכול להיערך:
• ביוזמת מנהל בית הספר שבו לומד הילד.
• לבקשת ההורים.
• לבקשת ארגון ציבורי שמוסמך על ידי משרד החינוך.
ההורים, מנהל בית הספר וארגון ציבורי יכולים לבקש דיון חוזר לפני שעברו שלוש שנים, פעם אחת בלבד, ללא אישור נוסף. אם רוצים בקשה נוספת לדיון חוזר לפני שהשנה חלפה, יש לקבל אישור מיוחד ממנהל המחוז במשרד החינוך.
הכוונה היא שההורים, צוות בית הספר וארגונים יכולים לפנות ולבקש שינוי או עיון מחודש בעניינו של הילד, גם לפני הזמן הקבוע, במקרים שדורשים זאת.

לקריאה
תנאי הזכאות

1. אבחון רפואי:
על ההורים להציג אבחון כפול, רפואי ופסיכולוגי על אבחנת האוטיזם.
במידה והילד טרם השלים את האבחון
על ההורים לפנות ולעדכן הימצאות הילד בתהליך אבחון, ולבקש לזמן ועדת זכאות ואפיון, כולל
כל המסמכים הרלוונטיים, לפני ה 31.3 של אותה שנה
ההורים רשאים להשלים את האבחון ולהעבירו לוועדה עד ה 15.7 של אותה שנה
רק אם האבחון יסתיים עד 15.7 של אותה שנה הועדה תיחשב לוועדת זכאות ואפיון רגילה.

אבחון שיושלם לאחר מכן ייחשב כבקשה לוועדה חריגה- להרחבה לחצו כאן

שימו לב: הורי התלמיד אשר לא עדכנו עד ה- 31.3 של אותה שנה על הימצאותו בתהליך אבחון, וקיבל אבחון לאחר תאריך זה, לא יהיו זכאים להגיש בקשה לוועדת זכאות ואפיון, אך יהיו זכאים להגיש בקשה לועדה חריגה בכפוף לנסיבות חריגות.

ועדות זכאות ואפיון חריגות (שלא במועד הקבוע)

2. גיל התלמיד:
ועדת זכאות ואפיון מתקיימת עבור תלמידים בגילאי 3-21.

לקריאה
אופן המימוש

כדי להפנות תלמיד לוועדת זכאות ואפיון, יש להגיש בקשה בכתב ליו"ר הוועדה. את הבקשה יש להגיש לפני ה-31 במרץ של אותה שנה, אך במקרים מסוימים, אפשר להגיש אותה גם אחרי התאריך הזה- להרחבה על ועדה חריגה לחצו כאן

ההורים יכולים להגיש את הבקשה ישירות דרך אתר משרד החינוך או דרך המוסד החינוכי.
כחלק מהבקשה, ההורים צריכים לצרף את המסמכים הבאים:
1. טופס ויתור סודיות להעברת מסמכים לוועדה.
2. מסמכים שמאמתים את האבחון של הילד, או אישור על כך שהאבחון בתהליך. אם זה לא דיון ראשון, ניתן להשתמש במסמכים שהוצגו בעבר, ואם צריך, לעדכן אותם.
3. יש להעביר בדיקות ראייה ושמיעה במידה וניגשים פעם ראשונה לוועדה, או במידה ויש לילד גם מוגבלות בשמיעה או בראייה בנוסף לאוטיזם.
4. לא חובה למלא שאלונים, אבל ניתן לצרף שאלון הורים ושאלון תלמיד.
5. אפשר גם להוסיף חוות דעת מקצועיות או מסמכים נוספים.
בשלב הבא, המוסד החינוכי שבו לומד התלמיד יגיש לוועדה מידע על התלמיד והערכת תפקודו. הוועדה תבחן את כל המסמכים ותשקול את הצרכים של הילד.
ההחלטות שיתקבלו בוועדה ייושמו בשנה הלימודית הבאה

לקריאה
בכל הנוגע לוועדות זכאות ואפיון ניתן לפנות לגורמים הבאים

לפורטל הורים בנושא ועדות זכאות ואפיון של משרד החינוך לחצו כאן

• האגף לפניות ותלונות הציבור במשרד החינוך:

באמצעות טופס מקוון

• מוקד שירות ומידע ארצי בטלפון *6552 (בימים א'-ה' בשעות 07:30 -17:00)
• פקס: 073-3931601
• כתובת האגף רח' דבורה הנביאה 2, ירושלים מיקוד 9100201

• אגף א' לחינוך מיוחד במשרד החינוך, בדוא"ל: special_education@education.gov.il

יו"ר ועדת זכאות ואפיון - בדוא"ל על-פי המפורט בפורטל הורים באתר משרד החינוך

לקריאה
שימו לב

בשל מצב החירום בעקבות מלחמת חרבות ברזל, חלו שינויים בהליכי ועדות זכאות ואפיון לשירותי חינוך מיוחדים:
1. הארכת זכאות כללית:
הזכאות לכלל התלמידים לשירותי חינוך מיוחדים מוארכת ב-4 שנים במקום 3.
2. שנת הלימודים תשפ"ד (2023-2024):
לא יתקיימו ועדות זכאות ואפיון לתלמידים שזכאותם הייתה אמורה להסתיים השנה. הזכאות תוארך אוטומטית בשנה, והדיון בעניינם יתקיים בשנת הלימודים תשפ"ה (2024-2025).
3. שנות הלימודים תשפ"ה-תשפ"ו (2024-2026):
o ועדות זכאות ואפיון יתקיימו רק לתלמידים שצפויים לעבור בין שלבי חינוך:
 מגן חובה לבית ספר יסודי.
 מבית ספר יסודי לחטיבת ביניים.
 מחטיבת ביניים לתיכון.
o תלמידים אחרים שזכאותם הסתיימה לאחר 3 שנים יקבלו הארכה אוטומטית לשנה נוספת.
4. זכויות ההורים:
הורים רשאים לבקש לקיים דיון חוזר על הזכאות של ילדיהם לפני סיום תקופת הזכאות.
מטרת השינויים היא להקל על המשפחות והתלמידים בתקופה זו ולהבטיח רצף חינוכי מותאם לצורכיהם.

לקריאה
השגה על החלטת ועדת זכאות ואפיון

אם אינכם מסכימים עם ההחלטה של וועדת זכאות ואפיון, ניתן להגיש השגה. השגה זו יכולה להיות על נושא כמו רמת התפקוד שנקבעה, גובה הסל האישי, ועוד.
כדי להגיש את ההשגה, יש להגיש בקשת השגה במייל או באמצעות המערכת הממוחשבת, תלוי במחוז.

לחצו כאן להסבר על הגשת הבקשה להשגה בפורטל הורים של משרד החינוך

במסגרת בקשת ההשגה תבקשו לערער על החלטת ועדת זכאות ואפיון. חשוב לציין את הסיבות לכך שההחלטה אינה מתאימה לילדכם ולצרכיו. המכתב יכלול את ההחלטה שניתנה, ואם יש לכם, גם את פרוטוקול הדיון.

לחצו כאן לנוסח מוצע למכתב השגה

ועדת ההשגה תתכנס תוך 21 ימים מקבלת הבקשה להשגה, ותודיע להורים ולחברי הוועדה על מועד הדיון שבוע מראש. הדיון בוועדת ההשגה דומה לדיון בוועדת הזכאות ואפיון, כאשר ההורים מציגים את טענותיהם, ולאחר מכן הוועדה מקיימת דיון פנימי.
ועדת ההשגה יכולה לקבל את ההשגה, להחזיר את הדיון לוועדת זכאות ואפיון עם הוראות או בלעדיהן, או לדחות את ההשגה.
לאחר קבלת החלטת ועדת ההשגה, פרוטוקול הדיון ומכתב ההחלטה יישלחו להורים תוך 14 יום מהדיון או מהמועד שבו התקבלה ההחלטה, לפי המוקדם מבניהם
במקרים חריגים בהם יש מניעה משפטית למסירת הפרוטוקול, יו"ר הוועדה יודיע להורים על כך וימסור להם את חלקי הפרוטוקול שיכולים להיות מועברים לעיונם.
אם ההורים אינם מסכימים עם החלטת ועדת ההשגה, הם יכולים להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים.

לקריאה
מידע נוסף

במהלך וועדת זכאות ואפיון, עליכם לבחור את סוג המסגרת החינוכית המתאימה לילדכם. אם ברצונכם לשנות את הבחירה, עליכם להודיע לרשות או ליו"ר וועדת זכאות ואפיון תוך 14 יום מיום קבלת ההחלטה. הבחירה צריכה להתבצע על גבי טופס "בחירת הורים בסוג מסגרת", ואתם יכולים לשנות את הבחירה עד ל-25 ביוני של אותה שנה

מהו אוטיזם

אוטיזם הוא מצב התפתחותי- נוירולוגי המאופיין בשונות המשפיעה על שני תחומים עיקריים:

  • תקשורת
  • חברתית עם
  • הסביבה
  • התנהגות ותחומי
  • עניין חזרתיים
  • ומצומצמים